6.1. Tjenesteudbyderen skal ikke anvende adfærdspåvirkende mekanismer, der unødigt stimulerer børns adfærd og fastholder deres brug af tjenesten. Det gælder fx:
6.1.1. Mekanismer, der presser børn eller opfordrer til forbrug af penge eller virtuelle ressourcer, fx gennem tidspres, risiko for tab, uforholdsmæssigt store forhindringer i spillet eller følelsesmæssigt pres skabt gennem spillets fortælling og univers.
6.1.2. Spildesign der benytter psykologiske mekanismer, fx typiske fejlslutninger ved tilfældighedsspil, til at understøtte en bestemt adfærd hos spilleren.
6.1.3. Push-meddelelser, som derfor skal være slået fra som standardindstilling. Push-meddelelser skal kunne slås til enkeltvis og med tidsbegrænsning. Ved aktivering skal tjenesteudbyderen informere om de konsekvenser, ændringen kan have i forhold til stimulering af barnets adfærd og brug, jf. principperne i pkt. 2.1. Undtaget er notifikationer om spillerens tidsforbrug, som skal forekomme hver 30. minut., mens spilleren er aktiv, og desuden angives med en tidstæller på brugerens profil.
6.1.4. Unødige meddelelser om venner og forbindelsers aktivitet og onlinestatus, der som standardindstilling skal være slået fra. Det gælder bl.a. venners seneste log-in, online-status, set-notifikationer eller andet, der indikerer aktivt brug. Såfremt barnet/forælderen ønsker en eller flere af indstillingerne aktiveret, skal barnet kunne slå dem til enkeltvis, og tjenesteudbyderen skal informere, jf. principperne i 2.1, om de konsekvenser, ændringen kan have i forhold til stimulering af barnets adfærd og brug.
6.1.5. Henvendelser og beskeder fra personer over 18 år. Tjenesteudbyderen skal sikre, at personer over 18 år kun kan sende beskeder til børn under 18 år, hvis barnet har accepteret personen.
6.1.6. Omkostninger ved inaktivitet. Tjenesteudbyderen skal ikke påføre spilleren omkostninger ved inaktivitet. Spilleren skal således ikke straffes for at være logget ud i en længere periode ved fx at miste optjente points, genstande, privilegier eller andet.
6.1.7. Belønninger i form af virtuelle genstande, points, særlige muligheder i spillet eller andet som tilbydes for at logge hyppigt ind eller bruge meget tid på spillet.
6.2. Tjenesteudbyderen skal gøre det let at logge ud og efter ønske at få slettet data eller profil.
6.3. Tjenesten skal som standardindstilling aktivere en tidsbegrænsning for anvendelse, på fx 60 min. dagligt, og som standardindstilling aktivere 'quiet-mode'/stille-modus fra aften til morgen – f.eks. kl. 21-06.1 Hvis barnet/forælderen ønsker at slå disse funktioner fra, skal de informeres om konsekvenserne på alderssvarende og forståelig vis, jf. principperne i 2.1.
6.4. Tjenesteudbyderen skal tilbyde sikkerheds- og tryghedsskabende forældrekontrol og gøre det tydeligt for barnet, om forældrekontrol er aktiveret, og hvad det betyder for barnet.
1Tidspunktet er et forslag, da skærmbrug frarådes op til sovetid, jf. Sundhedsstyrelsens ’Anbefalinger om brug af skærm’ https://www.sst.dk/da/Fagperson/Forebyggelse-og-tvaergaaende-indsatser/Mental-og-digital-sundhed/Skaermbrug