Medierådet for Børn og Unge blev stillet til opgave af S-regeringen i 2021 at udvikle et kodeks med etiske retningslinjer for digitale tjenester, som i særlig grad anvendes af børn og unge. Det fremgår af den daværende regerings udspil om ”sociale mediers ansvar – skærpede krav til sociale medier og digital dannelse af børn og unge” fra august 2021.
Udformningen og den efterfølgende implementering af de etiske retningslinjer er nødvendigt, da mange af de tjenester, hvor børn og unge færdes dagligt, ikke nødvendigvis er indrettet med hensyn til børns rettigheder og generelle sikkerhed. Af den årsag er der blandt andet stor risiko for, at de udsættes for skadeligt og ulovligt indhold, adfærd, kontakt og forbrug. Men børn har særlige rettigheder, jf. FN's Børnekonvention, hvorfor det er en skærpende omstændighed, når børn er en del af en tjenestes brugergruppe.
De etiske retningslinjer for digitale tjenester tager udgangspunkt i børns rettigheder på digitale tjenester, og skal ses som et supplement til dansk og international ret, idet de tilføjer perspektiver, som yderligere vil sikre børns digitale deltagelse. Medierådets etiske retningslinjer for digitale tjenester tager afsæt i børns rettigheder, som er nedfældet i en række konventioner mv. som bl.a. FN’s Børnekonvention, FN’s General Comment 25 om børns rettigheder i digitale miljøer, samt Age Appropriate Design Code (AADC) og lovgivning som fx forordningen om digitale tjenester (DSA), databeskyttelsesforordningen (GDPR) og direktiv om audiovisuelle medietjenester (AVMS).
Medierådets etiske retningslinjer indeholder en række principper for design og brugerflade, som digitale tjenesteudbydere skal efterleve for at påtage sig det nødvendige ansvar for, at børn og unge har de bedste forudsætninger for at deltage sikkert, alderssvarende og i overensstemmelse med deres rettigheder. Retningslinjerne skal dermed understøtte digitale oplevelser, der beskytter børn og unge mod risici, som færden på de digitale tjenester udsætter dem for – herunder blandt andet skadeligt og ulovligt indhold, mobning, skjult markedsføring, grooming og radikalisering.